Sunday, February 8, 2015

Pulut sekaya ...all time favourite ^^

Hari ni mama masak pulut sekaya...dalam peti ais tu still ada sebekas agar-agar santan tapi tekak terasa nak makan pulut sekaya la pulak. Disebabkan mama takde periuk kukus mama improvise sikit masak pulut sekaya ni ala double boiler hehehe. Boleh la asalkan pulut dan sekaya tu masak.



Bahan-bahan:
5 biji telur ayam
2 keping gula melaka (yg diameter kecil tu)
1.5 cups beras pulut
1 cup santan pekat
1/8 tsp garam
1/4 tsp esen vanilla
1/4 cup air

Periuk berisi air panas mendidih diatas api sederhana (untuk double boiler)
Aluminium foil (untuk menutup loyang kuih)

Cara-cara:
1. Basuh beras dan rendam dalam air panas mendidih selama 15 minit. Selepas 15 minit buang air dan tos beras menggunakan penapis.
2. Campur garam ke dalam santan pekat.
3. Masukkan beras kedalam loyang kuih yang bersesuaian. Masukkan santan pekat setakat paras beras sahaja. Jika kurang santan boleh ditambah sedikit air sehingga mencecah paras beras. Sekiranya paras santan+air melebihi paras beras dikuatiri pulut akan masak lembik.
4. Tutup loyang kuih menggunakan aluminium foil. Masukkan loyang kuih kedalam periuk yang mengandungi air mendidih. Paras air mendidih setakat separuh tinggi loyang sahaja. Tutup periuk dan biarkan air terus mendidih di atas api sederhana. Selepas 30 minit pulut akan masak.
5. Apabila pulut telah masak, keluarkan loyang daripada periuk. Tekan pulut mengunakan senduk sehingga pulut menjadi padat di dalam loyang. Ketepikan.
6. Untuk sekaya, panaskan 1/4 cup air diatas api sederhana, masukkan gula melaka dan kacau sehingga larut di dalam air. Apabila telah larut, tutup api dan biarkan larutan sejuk.
7. Pecahkan telur di dalam bekas berasingan. Pukul telur bersama esen vanila, dan masukkan larutan gula melaka yang telah disejukkan tadi kedalam bekas telur. Kacau sebati dan tapiskan campuran telur ke dalam loyang yang berisi pulut.
8. Tutup bekas kuih menggunakan aluminium foil. Masukkan loyang kuih kedalam periuk yang mengandungi air mendidih dan tutup periuk. Paras air mendidih setakat separuh tinggi loyang sahaja. Biarkan air terus mendidih di atas api sederhana selama 30 minit sehingga sekaya masak.
Siap

2 comments:

  1. cantik kejadian pulut sekaya ni…kalau dah jauh di perantauan, usaha jugak buat sendiri kan

    ReplyDelete
  2. kena usaha sampai berjaya sebab bukan ada jual pun kat sini hehehe

    ReplyDelete