Wednesday, February 4, 2015

A visit to Old Quebec, Quebec City

Winter kali ni papa bawa mama dan anak-anak berjalan-jalan ke Quebec City. Trip ni dah dirancang dari tahun lepas tapi asyik kena postponed je. Kami bertolak dari Ottawa, singgah Trois-Rivieres kejap dan continue ke Old Quebec di Quebec City.

Masa sampai tu hari dah gelap, dari jauh nampak skyline Quebec City yang meriah dengan lampu. First komen mama kat papa "besar gak bandar ni ye". Di Old Quebec tu kami menginap di Hotel L'Intendant yang terletak di kaki bukit. Hotel ni agak berpatutan dan sangat selesa untuk kami 6 orang. Pagi-pagi dapat makan breakfast crepe dan croisant bersama homemade jam and maple syrap. Kyra suka betul makan crepe tu. Mama kena start masak crepe untuk anak-anak lepas ni hehehe.

Sebab kami sampai masa musim sejuk...sesungguhnya memang sejuk sesangat di Quebec City ni. First day kami ronda-ronda dalam real feel -30C. Papa round sekali semua area yang nak visit dulu lepas tu baru cari parking. Parking 30 minute je untuk jalan-jalan sekitar area tu dan bergambar lepas tu semua lari masuk kereta panaskan badan.

Lepas tu papa drive ke next spot, parking 30 minute lagi untuk sightseeing and berposing. Punya la sejuk sampai jari mama numb nak tekan camera kat handphone papa sebab camera nikon tetiba rosak masa kat sana. Ada satu time tu handphone papa tetiba shutdown sendiri...agaknya camera pun tak tahan sejuk hehehe... Alhamdulillah, banyak jugak la tempat yang sempat kami visit pada hari pertama tu,

Bila hari dah start gelap, kami dinner di restoran L'épicerie Quatre-Bourgeois, makanan middle eastern. Ok la rasanya dan big portion ...makan share 2 orang sepinggan. Lepas makan kami bertolak balik ke hotel sebab anak-anak memang tak tahan sejuk. Bila masuk ke bilik yang warm, riang gembira pulak anak-anak tengok tv dalam french. Walaupun tak faham diaorang layan je asalkan cartoon.

Hari kedua kurang sikit sejuk tapi still -20++C...ambik ubat siapa yang nak datang ke sini masa winter ni. Lepas breakfast kami check out dan sambung semula lawatan ke old quebec yang tak sempat habis semalam. Sambil tu singah jap kat kedai beli fridge magnet untuk kenangan. Adik berkenan pulak kat sweater dan nina as usual dia nak beli gift untuk teacher kelas dia.

Kami singgah jap kat tepi Fairmont Chateau de la Frontenanc tu untuk bergambar. Anak-anak ternampak pulak sleigh ride kat tepi chateau tu, nak cuba naik. Tingginya gayat mama tengok. Anyway, apa saja yang anak-anak request papa akan tunaikan so lepas bayar $10CAD per ride untuk 4 orang, papa tarikla sleigh tu naik ke atas bukit dengan anak-anak.

Lepas dah puas jalan-jalan kami singgah dinner di Epicerie Boucherie Assalam. Makanan middle eastern juga, cuma agak murah dan portion pun kurang compared dengan restoran semalam. Masa makan tu adik komen kesian kekawan arab dia...mama tanya kenapa? Tak sedapnye makanan diaorang... huhuhu

Nota: Tips untuk sesiapa nak visit Quebec City masa winter kena prepare full winter gear ala-ala macam nak gi ski ye...kalau boleh bawak facemask sekali takpun tutup muka dengan scartf sebab memang tak tahan sejuknya...ditambah pulak dengan belaian angin yang bertiup dari puncak bukit. Mengigil.