![]() |
| Pemandangan pekan Wesport dan Rideu Lake dari lookout point atas Foley Mountain |
Showing posts with label Canada. Show all posts
Showing posts with label Canada. Show all posts
Monday, October 6, 2014
Monday, April 21, 2014
1st visit ke Montreal, Quebec
Last Friday cuti Good Friday so kami sekeluarga pergi jalan-jalan ke Montreal. Montreal ni lebih kurang 2 jam drive from Kingston, so papa decided utk bertolak lepas mama habis kelas kelas. Tetapi macam biasa la, bila anak2 dah ramai ni (baru 4 org hehehe), nak bersiap aje dah 2 jam. So papa kata lepas magrib la kita bertolak. Tak dapat jugak. Lastly pukul 9pm baru settle semua.
Otw tu jalan jam pulak kat Highway 401, ada trailer terbakar rasanya, so kena detour masuk Cornwall. Sepatutnya kena masuk ke kanan tetapi papa tgk jalan kekiri kosong je, jalan kekanan tu berderet lori beratur kat traffic light. Papa pun dgn confident je masuk kiri, nasib baik la ada si garmin tu, jumpa jugak la jalan keluar. Kalau tak dok pusing la kat Cornwall tu :)
Sampai ke Montreal kami tumpang tidur kat ruma Ellie dan Saidi. Terima kasih ye tuan rumah, best makan nasi beriani dan tiramisu. Nanti jangan lupa datang ke Kingston.
Wednesday, April 2, 2014
Lepak jap kat tepi tasik di Deseronto, Bay of Quinte
Kami singgah di tepi tasik ni masa on the way balik dari Tyendinaga. Kebetulan lalu dan tengok part of Lake Ontari kat sini still frozen so kami pun stop jap. ambil angin dan menikmati keindahan alam kat sini. Anak2 as usual investigate tempat baru. Panjat batu-batu kat tepi tasik tu. Kutip batu. Cuaca pun ok takdela sejuk sangat.
More on Town of Deseronto, click here
Things We Should Know/Do -Graduate Study in Canada (based on my own experience)
![]() |
| Queen's University, Kingston ON, Canada |
1. Apply for scholarships or HLP-Hadiah Latihan Persekutuan
2. English Test -IELT/TOEFL/GRE. I took IELTS and GRE
3. Choose which university based on your undergraduate result/IELTS.
4. Contact potential supervisor via email.
In my case, the professor who i emailed recommended me to another suitable professor. This steps is important because the school of graduate may select for offer of admission should there was a professor willing to be your supervisor. If you already have your own fund, make sure to highlight it in your email.
5. Prepare Personal Statement and resume/CV
6. Choose who will become your referee. Your Immediate Bosses or Previous undergraduate lecturer. Contact your potential referee ask them nicely. Sometimes you have to prepare a draft of Reference Letter. Boss kita ni busy so buatla surat yg memuji diri sendiri hehehe.
7. Apply Online at University website. Biasanya apply 3-5 university je. If HLP, akan dapat claim application fees utk 3 university sahaja. So choose wisely.
8. Request transcript from University (undergraduate) and send it directly to respective Universities yg dah apply. Choose express courier sebab kalau choose snailmail alamatnye berbulan-bulan la baru sampai. Biasanya fee ni kena tanggung sendiri. If Jpa memang tak boleh claim. I'm not sure if another sponsor akan bagi claim.
9. Request IELTS result to be sent to respective Universities tu. Pilih express courier too.
After accepting offer:
1. Apply Financial Affidavit from sponsors
2. Apply for study permit. Borang isi online kat website cic, boleh tengok disini click here. Borang application perlu diprint untuk submission. Sediakan semua lampiran seperti dlm checklist. Kena apply Study Permit ni at least 2 months before registration date. Processing period more that 30 days. Takut tak sempat. For Malaysian, Permit study perlu apply di Singapore Regional Processing Center, tetapi borang application boleh submit di CVAC KL, check here
* If datang 1 family, boleh apply Open Working Permit for accompanied spouse dan
apply Open Study Permit untuk accompanied children yg akan belajar di Canada. Borang guna borang Study Permit di website cic. How to fill up borang study permit for anak-anak, boleh check here. Just for info, Public School kat sini free dan school bus also free. Untuk anak yg tak perlu ke sekolah, just apply Multiple Entry Visa.
3. Apabila terima email application for Study Permit approved. Submit Passport to Canada High Commissioner Office in Singapore. Boleh submit di CVAC if application submitted there, but for me, I went to Singapore to submit passport and pick up my visa.
4. Apply for flight ticket at selected date.
Before coming:
1. Email the University's International department or Malaysian Student Organisation for more info about University and accommodation ect. For Malaysian in Queen's University, click here
2. Cari rumah sewa. If you wish to stay at university residences/apartment. You might want to contact the varsity housing dept. If not maybe you can find potential house by search in Kijiji.ca. Make sure rumah near to the public transport route.
3. Contact Malaysian telephone service provider for international roaming.
4. Pack light. 1 luggage+1 cabin bag+ 1 handbag/laptop bag only. Luggage weight 28kg sahaja. Baju sejuk boleh beli disini dan harga lebih murah serta banyak pilihan. If you are coming for the fall term just bawak light jacket sahaja.
5. Apply International Driving Permit from JPJ. First 90 days boleh sewa kereta dan drive di sini guna driving permit.
6. Datang awal- kalau nak datang awal ada 3 pilihan untuk accomodation, first stay di hotel, second tumpang rumah kawan dan third, cari bilik atau rumah yang offered for sublet. Untuk pilihan sublet tu boleh buat internet search di Kijiji.ca
7. Untuk yang datang dengan family, bawa sekali record imunisasi anak dari lahir sampai terkini sebab bila nak daftar anak sekolah di public school atau day care kena submit record ni.
After landed:
1. Buy a local simcard for your phone or you can purchase together with a new cell phone. But based on my experience I have problem to register for the monthly plan because I didnt meet the service provider requirement. So In the 1st month I just purchased a New Prepaid simcard.
2. After registration, you can visit the International Student center and ask for more info/help.
3. Open new bank account and submit the bank information to your sponsors.
4. Beli lip gloss, body lotion or just Vaseline, so that bibir protected from luka/ blister. 1st month kat sini kulit akan mengelupas, make sure sapu losyen untuk mengurangkan itchiness.
5. Kenalpasti dimana kedai/restoran yg jual makanan halal. Most of the supermarket kat sini ada 1 section untuk halal chicken/meat.
6. Cari kedai Asian Food atau Chinatown untuk dapatkan bahan masakan macam lengkuas, pandan, petai, belacan dan lain-lain lagi la. Sometimes durian pun ada jual kat sini.
Disclaimer: This is based on my personal experience and for info purposes only. Experience may vary from a person to another person.
Monday, March 31, 2014
Jalan-jalan ke Tyendiyaga Mohawk Territory
Sunday afternoon lepas brunch nasi goreng kampung, anak-anak ajak papa keluar. Bosan dok rumah. Mama tengok cuaca pun baik dan temperature above zero, so ok lah kita keluar. Bila semua dah masuk kereta, papa tanya kita ni nak gi mana. So mama teringat masa mama pergi Toronto dgn geng Queens, mama ada ternampak sign Tyendiyaga Mohawk Territory kat tepi Highway 401. So lets go to Tyendiyaga Mohawk Territory...kita tengok mohawk.
Bila masuk kereta, anak-anak start tidur. Aiseh, saper nak jadi model mama bergambar? So terpaksala mama posing sendiri alternate ngan papa. Nasib baik Yaya bangun nak susu. Sebab sampai pun dah lewat kebanyakkan gift shop kat sini dah tutup so sempat masuk satu je. Kami last customer. Tak beli apa pun, cuci mata. Yaya je berjaya dpt ice cream.
Apa yg best kat sini? Kedai kat sini semua tax free, tapi tak banyak pilihan pun. Minyak murah! Papa siap isi full tank. Papa kata next time if kita nak ke Toronto kita kena singgah isi minyak kat sini dulu :)
More on Tyendiyaga Mohawk Territory, boleh baca kat wikipedia
Monday, March 17, 2014
Ronda-ronda di Wolfe Island, Kingston
Dah lama dah mama teringin nak bawak anak2 naik ferry ke Wolfe Island ni. Masa Fall hari tu pernah bawak anak2 naik ferry to and fro je. Bagi diaorg rasa sejuk bayu Sg St Lawrence tu. Kali ni masa winter pulak, suka betul diorang tgk ketul-ketul ais terapung kena langgar dek ombak ferry. Terasa macam atas kapal titanic plak. nasib baik takde iceberg. Sekejap anak2 kat atas dek menikmati keindahan sungai yg beku tu, lepas tu berlari-lari masuk kereta sebab tak tahan sejuk.
Trip ferry Wolfe Islander III dari jetty Kingston dlm 20 mins je. tak perlu bayar apa-apa. it's free. Sampai je kat island tu papa take a right turn dan drive je all the way sampai ke jetty Horne's ferry. Jeti ni untuk crossing ke USA. Tutup for winter until may rasanyer. Kami singgah bergambar je kat situ.
All the way balik singgah tepi jalan ambik gambar ngan wind turbines. Kat Wolfe Island ni banyak wind turbines untuk generate electricity. So tak sah la kalu dtg sini tak bergambar kat Wolfe Island Wind Farm ni.
Kat pulau ni tak ramai penduduk, dlm 1500 org je, so rumah tu memang jauh antara satu sama lain. rumah dikelilingi berekar-ekar tanah ladang. tak sanggup mama dok rumah mcm ni. takuttt. sebab sekarang winter, tanah pun penuh ais so nampak lapang je. Banyak gak yg ternak lembu. ada satu farm tu dari jauh mama nampak ada byk bukit kecil warna hitam. heran gak. bila dekat rupanyer lembu hitam berbulu tebal. gemuk-gemuk plak tu. bila nak ambik gambar ada sekor bull jeling je kat mama. seram je..takut di langgarnyer pagar tu.cukup la masa kecik dulu mama kena kejar lembu sampai terkoyak lutut tersangkut kaki kat pagar. kalu masuk pertandingan lompat tinggi dah menang dah tu.
Masa papa tgh drive tadi, tetiba ada sekor rusa lintas jalan. nasib baik la papa tak terlanggar. ingatkan kambing. takde kambing kat sini. all the way banyak rusa liar berkeliaran makan rumput. takde org kacau pun. bagus betul kan. pastu terserempak ngan sekumpulan ayam belanda liar berlari-lari kat tepi rusa tu. Best betul. Kat Malaysia tak dpt pengalaman ni, unless nak tgk kambing-kambing berkeliaran makan sampah kat tepi jalan.
Labels:
Canada,
Ferry,
Kingston,
Ontario,
Wolfe Island
Saturday, March 15, 2014
Malaysian at Queen's University, Kingston, Ontario
Kat Kingston ni tak ramai Malaysian. Melayu di sini boleh dikira dgn jari. Masa gi bank hari tu, mama tunjuk Pasport Malaysia masa diminta tunjuk ID. Pegawai tu comment, itu 1st time dia tgk pasport dari Malaysia selama dia kerja kat branch tu. Emmm...the next time mama gi bank lagi, lain officer yg attend, beriya dia tanya kenapa pilih Kingston...suka betul bila bagitau dari Malaysia. Bila di tanya apa yg best kalau dia nak pergi melancong. Mama jawab, beautiful beach?!...cantik apa pantai kat Pahang tu...cuma panassss... hitam legam la kulit tu kalu tak pakai sunblock.
Ada FB Group on Malaysian at Queen's University. So if ada nak tanya pasal apa la, boleh la tanya kat sini ekkk..contohnyer...best ke belajar kat sini (Best!), susah ke belajar kat sini (emm...kalu malas baca buku tu, belajar kat mana-mana pun susah dik oiii). For more info click MalaysiansAtQueens
Sunday, March 9, 2014
Feeding the Chickadees
Bagi makan burung Chickadee adalah salah satu activity kat Little Cataraqui Creek ni. Kami secara kebetulan je dapat bird seed dari salah seorang pengunjung yg dah nak balik. Dia tak sempat nak pergi cari burung so dia bagi satu bungkus bird seed kat Adik. Suka Adik, terus ajak nak pergi cari burung. So papa tanya la org yg ada kat area tu mana nak cari burung, rupanya dekat je, lebih kurang 1 minit walk terus jumpa spot tu. Ada 2 ekor burung kat situ, bila ditabur bird seed tu, mula-mula tu Chickadees tu malu-malu nak dtg dekat...Then lama-lama terbang makan kat tangan Kakak. Frust Adik dan Nina, burung tak mau dtg dekat diorg. Kakak la paling happy sebab dpt bergambar ngan seekor Chickadee.
Maple Madness at Little Cataraqui Creek
Maple Madness ni antara activity yg ditunggu-tunggu sejak anak2 tertgk gambar Aunty Shima sefamily gi melawat Sugar Bush. So bila dah start March school break dan kereta pun papa dah beli, kami decide utk bawak anak2 ke Little Cataraqui Creek, nak tgk macamana agaknye org sini buat maple syrup ni.
Nak masuk ke Little Cataraqui Creek Conservation Area ni ada fee. Mama tak ingat berapa fee utk dewasa dan kanak2 tetapi max CAD 14 per car. Ada byk parking kat sini so no problem kalu nak dtg ramai-ramai kat sini. Masa Maple Madness ni ada disediakan tractor drawn wagon rides dari parking lot ke Sugar Bush. Anak2 punya la seronok dapat naik wagon tu, walaupun bumpy rides. Asyik ketawa je sepanjang jalan.
Kat Sugar Bush, kita boleh tgk macamana maple sap tu dikutip. Sekali pandang macam kutip susu getah je. Tetapi ada bezanya. Pokok maple ni tak ditoreh mcm pokok getah, sebaliknya paip ditusuk masuk kedlm batang dan sap mengalir keluar dlm bekas takungan.
Lepas dah puas tgk pokok, kami gi makan pancake panas disiram maple syrap dan topped with frozen butter. So delicious. Minum hot chocolate. Anak2 kekenyangan. Puas hati dapat experience Maple Madness walaupun sangat sejuk dgn semua tak pakai mitten.
More about Little Cataraqui Creek Conservation Area Maple Madness, click here
Friday, March 7, 2014
Ontario Driving Licence
Masa nak dtg ke Canada dulu, mama papa gi JPJ dulu untuk renew Driving Licence sampai 2016. Takut terexpired masa kat sini kalu kena ambik test semula. Banyak ongkos nyer nanti. Mama dah la dulu kena ambik driving test sampai 3x baru passed hehehehe. Lepas tu kami apply International Driving Licence. so that bila kami sampai Canada boleh la papa sewa kereta bawak kami sekeluarga gi bersiar-siar tgk negara org. Tetapi International Driving Licence tu valid 90 hari je, so sebelum times up, papa pergi Test Drive kat Cataraqui tu untuk apply Ontario Driving Licence.
Mula-mula papa kena sit for written test, G1, yg ni macam Lesen L la. Lepas G1 ni ada G2 dan G Full. Papa nak terus ambik G full, so papa kena submit surat pengesahan dari Malaysia yg menyatakan papa ni full experience driver. Hahaha..memang papa very experienced pun, kalu tak takde le saman kena bayar sampai RM3k, itupun pun dah lepas diskaun.
Nak dapatkan surat dari JPJ ni yg memakan masa yg agak lama. berbulan-bulan. Mula-mula adik-adik mama yg tolong dapatkan dari JPJ Kuantan. 1st dapat print out komputer generated je. kena tolak sebab bukan format surat dan dlm Bahasa Melayu. 2nd dapat dlm version surat yg discan dan kami print out kat sini. Ditolak gak sebab bukan original copy dan tak cukup info. Lastly papa minta tolok tolong cousin papa dptkan dari JPJ Selangor pulak. Yg ni pos original dari Malaysia. Baru la diterima dan Papa pun berjaya la menduduki test untuk G full. Tapi dukacita sebab tak lulus. Nak tau kenapa tak lulus, sebab papa bawak perlahan di Highway dan dikuatiri menganggu lalulintas. Untuk info, highway kat sini ada limit untuk minimum dan maximum halaju. Penat betul! Nak tergelak mama baca reason kenapa papa fail. betulke?? Macam tak caya je. Bukan ke papa ni pantang dicabar kereta lain terus berdesut kejar kalau kat highway tu...
So Papa pun ambik je la test G2 dulu dan Alhamdulillah lulus dgn jayanyer. Terbang CAD papa nak kena repeat test G full tu. Semalam, papa berjaya lulus G full. Horrayy!
Monday, March 3, 2014
King Cross Factory Outlet, Kingston
First time dtg King Cross Factory Outlet, kami sekeluarga naik bus Kingston Transit je. jauh gak dari rumah. 1 jam drive by bus. Kalu by kereta dlm 15 minit. Sebab sale punya pasal sanggup tu angkut anak2 turun naik bus. Tapi, kanak- kanak ni memang suka sgt bus ride sebab kat Malaysia dulu jarang-jarang dpt merasa. Kemana-mana by car so naik bus ni kira one of their adventures with mama papa. Mencabar gak la nak bawak diaorang ni sebab bukannya bus stop depan kedai, kena meredah jalan bersalji dlm 15 minit, cross 2 jln baru la sampai.
Factory Outlet Kingston ni agak kecik la compared tu Johor Factory Outlet. Kedai pun takde la byk dan menarik hati mama sgt. Kami masuk selected kedai je, macam Tommy, Levis, Columbia, Adidas, MEXX, & Osh Cosh. Lain-lain kedai tu nanti next time la bila papa dah beli kereta. Kali ni kira sesi suaikenal dulu hehehehe. Harga memang murah compared to Malaysia, tetapi kos pos international mahal la plak huhuhuh..Kalu tak blh plan next agenda.
After dah penat window shopping, dan kedai pun dah nak tutup kami pun berjalan la plak ke bus stop nak balik rumah. The best thing naik Kingston Transit ni, driver bus sgt baik. Sebab dah lewat mlm dan anak2 pun dah tertido dlm bus, dia stop betul2 depan junction nak masuk ke rumah. bus stop jauh lagi kedepan.
Factory Outlet Kingston ni agak kecik la compared tu Johor Factory Outlet. Kedai pun takde la byk dan menarik hati mama sgt. Kami masuk selected kedai je, macam Tommy, Levis, Columbia, Adidas, MEXX, & Osh Cosh. Lain-lain kedai tu nanti next time la bila papa dah beli kereta. Kali ni kira sesi suaikenal dulu hehehehe. Harga memang murah compared to Malaysia, tetapi kos pos international mahal la plak huhuhuh..Kalu tak blh plan next agenda.
After dah penat window shopping, dan kedai pun dah nak tutup kami pun berjalan la plak ke bus stop nak balik rumah. The best thing naik Kingston Transit ni, driver bus sgt baik. Sebab dah lewat mlm dan anak2 pun dah tertido dlm bus, dia stop betul2 depan junction nak masuk ke rumah. bus stop jauh lagi kedepan.
Friday, February 21, 2014
Poligami itu hanya Indah ketika ia belum Bermula.
Bila ada org raise up isu poligami di FB ke or dlm borak-borak kosong sambil minum teh tu. Mama teringat kata-kata Arwah Ayah semasa arwah dlm wad kat Hospital Kota Bahru. Arwah komen "sesiapa yg teringin nak berbini dua, mari jumppo ambo dulu. Ambo nok goyat toksoh la bbini lagi". Wahh...from the mouth of org yg live that life lah...and on another occassion in the same wad, arwah ada komen " Jizah lah bini yg paling baik!"..erkkkk..why all this komen masa both Bini s not around???!
AlFatihah.
Note: Jizah is my beloved Mek.
On mama personal experience, the earliest and happiest memory mama ngan arwah is before he took a second wife. After that all bleak, sad and misery childhood until I escape to boarding school, then university then kahwin. Kesian adik-adik mama yg stay at home with Mek. They sufferred in silent indeed. In the nutshell, poligami is only benefitted the Man and the Favored Family. The other family will live the lives of the forgotten one, undernourished body and soul! Those comments in the wad is 2 decades too late....
The good part of this bad life experience is, ia mengajar mama tentang survival, independent, dan berusaha sendiri untuk mencapai apa jua cita-cita mama, like dtg ke Canada ni :).
The good part of this bad life experience is, ia mengajar mama tentang survival, independent, dan berusaha sendiri untuk mencapai apa jua cita-cita mama, like dtg ke Canada ni :).
AlFatihah.
Note: Jizah is my beloved Mek.
Thursday, February 20, 2014
Family Day is a Holiday
Bila mama dtg Canada ni baru tau yg ada cuti umum utk Family Day rupanya kat negara ni. So mama papa pun ambil opportunity for the long weekend tu utk melawat kawan mama ShimaSyakir di Gatineau, Quebec. Kami pergi 2 keluarga + 1. Family SabSal, Family RoyAyu and Hafiz. Terima kasih tuan rumah atas layanan 1st class. Tengs XOXO
ps: semoga tangan Melur cepat sembuh.
Wednesday, February 19, 2014
Ayam Goreng a la KFC
Masa kami berkunjung ke rumah kawan kat Gatineau hari tu, hidangan mkn tengahari ada lauk ayam ala ala KFC.Sedap plak tu. Sejak dok Canada ni, belum merasa lagi makan KFC ni. Kat Kingston tu ada KFC tapi tak halal. Mama pun apa lagi terus la tanya tips nak masak ayam ni sambil 'tolong tengok' tuan rumah memasak kat dapur hehehe.
Balik je rumah sendiri terus cuba buat. Kali pertama kurang melekat tepungnya sebab mama main campur sekali tepung dgn ayam dlm mangkuk. Kali kedua, Alhamdulillah, ikut step by step baru jadi. Berselera anak-anak makan. Terima kasih Shima Syakir atas resepi yg marbeloss.
Bahan untuk perap ayam
1/2 ekor ayam (dipotong)
1/2 tbs lemon juice
1 tsp salt
Bahan untuk tepung a la KFC
1/2 cup tepung gandum
1/4 cup tepung jagung
2 tbs pepper
1 tbs baking powder
1/2 tbs serbuk halia (*optional)
1/2 tsp oregano (*optional)
1/2 tsp serbuk kayu manis (*optional)
1/2 tsp garlic salt (*optional)
1/2 tsp onion powder (*optional)
1/2 tsp sage powder (*optional)
1/4 tsp clove powder (*optional)
1 biji telur ayam
1/2 tsp salt utk campur dlm tepung
minyak utk mengoreng
Cara
1. Gaulkan potongan ayam dng 1 tsp garam + lemon juice. Ketepikan
2. Masukkan tepung gandum, tepung jagung, pepper, baking powder, 1/2 tsp garam dan bahan bertanda * kedlm mangkuk. Gaul sebati.
3. Masukkan 2 tbs campuran tepung ke dalam mangkuk berisi ayam. Gaul sebati.
4. Panaskan minyak di dalam kuali di atas api sederhana.
5. Pecahkan telur di dalam mangkuk.
6. Celup ayam ke dlm telur dan golek kan ke dlm mangkuk tepung sehingga seluruh ayam bersalut tepung. Untuk salutan maksima, elakkan memegang ayam semasa ayam digolek di dalam tepung, nanti tepung melekat kat jari.
7. Masukkan ayam yg bersalut tepung ke dlm minyak yg panas. Tutup kuali. Goreng ayam selama 20 minit sampai keperangan di atas api sederhana. Masa memasak mengikut saiz ayam. Lagi besar lagi lama.
8. Angkat, tos minyak dan hidangkan. Seeloknya tos selama 5 minit.
Nota: Menurut Shima, kalau ada Custard powder blh campur sekali. Mama takde tepung custard so mama gantikan dgn tepung jagung :) . Dan bahan Optional tu mama letak bila bahan tu ada kat rumah ni. kalau letak lagi sedap.
Balik je rumah sendiri terus cuba buat. Kali pertama kurang melekat tepungnya sebab mama main campur sekali tepung dgn ayam dlm mangkuk. Kali kedua, Alhamdulillah, ikut step by step baru jadi. Berselera anak-anak makan. Terima kasih Shima Syakir atas resepi yg marbeloss.
Bahan untuk perap ayam
1/2 ekor ayam (dipotong)
1/2 tbs lemon juice
1 tsp salt
Bahan untuk tepung a la KFC
1/2 cup tepung gandum
1/4 cup tepung jagung
2 tbs pepper
1 tbs baking powder
1/2 tbs serbuk halia (*optional)
1/2 tsp oregano (*optional)
1/2 tsp serbuk kayu manis (*optional)
1/2 tsp garlic salt (*optional)
1/2 tsp onion powder (*optional)
1/2 tsp sage powder (*optional)
1/4 tsp clove powder (*optional)
1 biji telur ayam
1/2 tsp salt utk campur dlm tepung
minyak utk mengoreng
Cara
1. Gaulkan potongan ayam dng 1 tsp garam + lemon juice. Ketepikan
2. Masukkan tepung gandum, tepung jagung, pepper, baking powder, 1/2 tsp garam dan bahan bertanda * kedlm mangkuk. Gaul sebati.
3. Masukkan 2 tbs campuran tepung ke dalam mangkuk berisi ayam. Gaul sebati.
4. Panaskan minyak di dalam kuali di atas api sederhana.
5. Pecahkan telur di dalam mangkuk.
6. Celup ayam ke dlm telur dan golek kan ke dlm mangkuk tepung sehingga seluruh ayam bersalut tepung. Untuk salutan maksima, elakkan memegang ayam semasa ayam digolek di dalam tepung, nanti tepung melekat kat jari.
7. Masukkan ayam yg bersalut tepung ke dlm minyak yg panas. Tutup kuali. Goreng ayam selama 20 minit sampai keperangan di atas api sederhana. Masa memasak mengikut saiz ayam. Lagi besar lagi lama.
8. Angkat, tos minyak dan hidangkan. Seeloknya tos selama 5 minit.
Nota: Menurut Shima, kalau ada Custard powder blh campur sekali. Mama takde tepung custard so mama gantikan dgn tepung jagung :) . Dan bahan Optional tu mama letak bila bahan tu ada kat rumah ni. kalau letak lagi sedap.
Labels:
Ayam Goreng,
Canada,
Gatineau,
KFC,
Kingston,
Lemon Juice,
Recipes
Monday, February 17, 2014
Winterlude in Ottawa
Winterlude ni adalah one of Canada winter celebration which is held in Ottawa-Gatineu. Di Ottawa is Crystal Garden at Confederation Park dan di Gatineu is Snowflake Kingdom at Jacques-Cartier Park.
Since kami sampai kat Gatineu ni dah petang so malam tu kami ke Snowflake Kingdom at Jacques-Cartier Park. Kat sini ada banyak gelonsor yg dibuat dari snow and ice.
Masuk je terus anak masuk Giant Slide.Giant Slides ni ada untuk individu dan group. Anak2 main redah je, termasuk lorong individual.
Banyak kategori ice slides kat Jacques-Cartier Park, ikut kategori umur. Nina main yg kanak2 punya.
Antara ukiran ais di situ:
And colorful lights are everywhere.
On Monday, kami singgah di Confederation Park Ottawa nak tgk crystal garden plak. Kat sini kami parking kat National Art Museum Public Parking, just beside the park.
Papa tambah sikit lah story nih. Dekat Confederation Park tu banyak ice sculpture. Ada big train, Trojan man, abstract figure, and macam - macam lagi. Paling excited untuk anak - anak is the candy look ice sculpture. Sebenarnye benda tu is colored ice yang di sediakan untuk pengujung datang and tampal ikut suka kat sculpture yang dah disediakan, biasa nya anak - anak lah yang berkerumun kat situ. Khayraa pulak pantang lepa ja lari ke candy look sculpture and nak makan ice tu. Memandangkan hari tu last day untuk celebration so ramai orang turn up.
Subscribe to:
Posts (Atom)


































