Wednesday, February 4, 2015

Air Terjun Beku di Parc de la Chute-Montmorency

Air terjun Parc de la Chute-Montmorency ni antara a must visit place untuk sesiapa yang datang visit Quebec City. Mula-mula tu ingatkan air terjun ni kat dalam hutan simpan or jauh dari bandar. Rupa-rupanya air terjun ni 10 minit je dari Old Quebec dan terletak di tengah-tengah residential area dan boleh nampak dari highway Sainte-Anne Autoroute.



Air terjun Montmorency ni 30 meter lebih tinggi dari Niagara Falls. Ada 2 lokasi untuk ke air terjun ni, direct ke Manoir Montmorency atau naik kereta kabel dari stesen keretapi di tepi autoroute Ste-Anne. Papa direct ke atas bukit, untuk masuk ke area manor kena bayar sebanyak $7.50CAD. Lepas parking, papa belikan tiket untuk naik kereta kabel. Tiket ni untuk unlimited ride dari atas bukit ke stesen kat bawah bukit. 


Dari dalam kereta kabel boleh lihat dengan jelas air terjun Montmorency yang beku, ada sebahagian kecil je yang masih mengalir laju masuk ke tasik beku kat kaki bukit terus ke dalam Sungai St Lawrence yang juga beku. 

Kat tepi tasik beku tu ingat nak berjalan cross ke water fall tapi bila tanya staff kat cafe tu, dia cakap boleh jalan atas tasik tapi atas risk sendiri la...bila tengok takde orang pun yang berjalan kat atas tasik tu terus cancel lah...lagipun jauh jugak la nak sampai ke kaki waterfall tu...so kami sekadar bergambar kat tepi tasik je la berlatar belakang kan waterfall.

Lepas dah bosan minum hot coklat dan makan coklat (gemukla hehehe) kat cafe, anak-anak ajak naik jambatan yang merentasi air terjun. 



Papa tarik yaya dan nina dalam sleigh sepanjang walkway dari manor ke bridge. Gayat jugak la bila atas jambatan tu tapi satu pengalaman baru dapat tengok air terjun yang tinggi dan besar beku. Walaupun sejuk anak-anak enjoy trip ni. Asal jumpa air mata air yang frozen je terus perasan jadi Elsa :P.








more about this waterfall click here

No comments:

Post a Comment